Etter mange år som forsker på digitalt arbeid, i form av delingsøkonomi og plattformøkonomi, ble Trebor Scholz stadig mer frustrert over lovløshet og utnyttelsen store selskap holdt på med. Det gjorde at han bestemte seg for å kombinere forskningen med aktivisme, og tenkte på en alternativ måte for hvordan slike selskap kan settes opp; i form av samvirker. Det har gitt alternativet plattform-kooperativ.
I plattformøkonomien, er selve plattformen ulike apper og nettsider som brukes for å knytte kjøpere og selgere sammen, eller organisere ulike tjenester. Store, kjente eksempler er taxinæringens konkurrent Uber og feriebolig-leverandøren Airbnb. Delingsplattformene vil gjøre livet enklere for både dem som ser etter jobb, de som har noe å tilby, og de som ønsker å bruke eller kjøpe en tjeneste. De skal ta bort mellomleddet mellom kjøper og selger, og knytte folk enklere til hverandre. Men de kan også bidra til problemer.

Scholz (bilde) nevner at det kan være i form av dårlige arbeidsvilkår, lave lønninger og at de tar lite ansvar for lokalsamfunnet de opptrer i. Sjåførene styres av algoritmer, og i Oslo er restaurant-eiere frustrert over hvordan Foodora opererer. Et annet problem kan være lav beskatning og bruk av skatteparadis. Dette snakker Peter Ringstad og Tax Justice Network Norge om i podkasten sin Pengeland, og episoden Uberstress – delingsøkonomi og skatt.
Et plattform-kooperativ er en bedrift som leverer det samme, men som organiserer seg som et kooperativ, eller et samvirke. Der kan både de som leverer tjenesten, og de som bruker den, være medlemmer, og dermed være med å bestemme over retningen bedriften skal ta. Fordeler er bedre lønninger, at de som jobber i selskapet har bedre oversikt og makt over arbeidssituasjonen sin, at etablerte kooperativer (for oppstarten kan være vanskelig) viser seg mer motstandsdyktige mot økonomisk nedgang og har lavere utskiftning av medarbeidere. Det er også mindre sjanse for at arbeidsplassen vil flytte, fordi utgangspunktet for opprettelsen som regel er å skape arbeidsplasser, og å bidra positivt i lokalsamfunnet. Det gir også et økonomisk landskap som er mer mangfoldig.
Ideen om plattform-kooperativene støttes også f.eks. av sosiologien Juliet Schor i boken «After the Gig». Likevel; forskning er en ting, men slike alternativ finnes allerede. I episode #14 snakker vi med personreiseselskapet Eva, som holder til i Montreal i Canada. Dardan Isufi forteller at de ble etablert som et alternativ til nettopp Uber, etter å ha sett hvordan Uber opererte i byen deres.

Vi snakker også med feirebolig-selskapet Fairbnb. Der får vi høre Emanuele dal Carlo (bilde) forklare hvilken forskjell vi som turist kan gjøre ved å velge et lokalt forankret alternativ til Airbnb når vi reiser rundt i europeiske storbyer. I begge disse alternativene legges det stor vekt på å følge lokal regulering, gode arbeidsforhold, og medbestemmelse fra alle som bruker tjenesten.
I 2016 ble et offentlig utvalgt nedsatt av Solberg-regjeringen bedt om å se på delingsøkonomien (Delingsøkonomiutvalget). I 2017 la de fram sin rapport. Der la de vekt på alle mulighetene, og skrev blant annet i sin pressemelding at «Delingsøkonomien kan bidra til mer effektiv utnyttelse av eksisterende ressurser. Dette innebærer også at ressurser frigis til andre formål. […] Delingsøkonomien vil bidra til økt konkurranse, lavere priser, innovasjon, bedre produkt- og tjenesteutvalg og miljøgevinster». I den grad utvalget fant utfordringer, handlet det om at regelverket ikke var tilpasset, og at skattereguleringen var uklar. Akkurat nå foregår en drakamp i europeiske rettssaler om hvordan plattformarbeidere skal kategoriseres, så det er flere sider av denne delen av økonomien som gjenstår å definere. Og i Norge er et nytt utvalg på plass som skal se på Framtidens arbeidsliv, om som skal legge fram en rapport om det i juni i år. Så vil tiden vise om de da vil benytte sjansen til å se litt bredere på både problemer og muligheter.
Øverste bilde: Thought Catalog – Unsplash
Andre foto: pressebilder av Trebor Scholz (først) og Emanuele dal Carlo (sist)