Økonomifaget spiller en enorm rolle for organiseringen av samfunnet i dag. Økonomien behandles ofte som en objektiv sannhet, mens økonomiske analyser blir sett på som nøytral kunnskap som brukes som utgangspunkt for andre, ofte politiske, beslutninger. Et eksempel på det er når vi snakker om hvorvidt noe er samfunnsøkonomisk lønnsomt eller ikke. Noen blir bedt om å gjøre en analyse, og svaret de kommer fram til behandles tilsynelatende som en objektiv framstilling av virkeligheten. Man glemmer liksom å ta hensyn til at analysen er gjort basert på en rekke forutsetninger, og at hvis vi hadde endret på noen av disse forutsetningene, ja, så hadde svaret fort blitt et annet.
Men: når økonomiske sammenhenger omtales som om de var fysiske lover, hva gjør det med rommet for å tenke nytt eller alternativt, og det å kunne se for seg andre løsninger enn de bestående? Hvorfor er det så vanskelig å tenke nytt, utvikle andre ideer, eller legge til side noen av premissene som ligger til grunn for dagens økonomiske organisering? Rett og slett: Hvorfor er det så vanskelig å tenke utenfor boksen?
Under årets Kåkånomics-festival som gikk av stabelen i Stavanger i slutten av oktober, arrangerte vi en live podkast for å diskutere dette spørsmålet. Paneldeltakerne i samtalen var Anders Waage Nilsen, en entreprenøriell aktivist og seriegründer. Hans siste prosjekt i så måte har vært oppstarten av et selskap for avfallshåndtering i Bergen, Carrot. Videre deltok Marie Storli, leder av Rethinking Economics Norge, en organisasjon som jobber for et større mangfold i den økonomiske tenkningen og demokratisering av den offentlige debatten om økonomiske spørsmål. Til sist deltok Bård Harstad, professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo og redaktør i tidsskriftet Review of Economic Studies.
I episode nummer 21 snakker vi om begrepet homo economicus, om økonomifaget, om hvordan resten av verden oppfatter økonomifaget, og om hvordan det kan utfordres.
I bildet f.v.: Reidun Gjengedal, Anders Waage Nilsen, Marie Storli, Bård Harstad. Foto: Kjerstin Gjengedal.