Minst 80 prosent av verdenshandelen fraktes med skip deler av veien, og skipsfarten står for rundt 3 prosent av verdens klimagassutslipp. Av alt som fraktes på kontainerskip, utgjør fossile brennstoff 40%. I 2015 var kontainerskipene i snitt dobbelt så store som ti år tidligere. Lenge slapp den internasjonale skipsfarten unna klimareguleringer, men det er det på vei til å bli slutt på. Om det bare fantes en enkel måte å gjøre skip utslippsfrie på!
Folk som prøver å stille spørsmål ved veiutbygging og trafikkøkning på land, blir ofte beskyldt for å ville «tilbake til hest og kjerre«. Det er vanligvis ikke sant. Men når det gjelder skipsfart, er det faktisk en hel del som ønsker seg tilbake til seilskutetiden. Skipsfarten var tross alt utslippsfri gjennom det aller meste av historien.
De siste 10-15 årene har brukt av seilskip til frakt gjort et forsiktig comeback. Den nye seilfraktbevegelsen startet for alvor med etableringen av Fairtransport og sjøsettingen av deres skip Tres Hombres. Siden er det kommet flere rederi, som franske TOWT og Blue Schooner Company, tyske Timbercoast og costaricanske SAILCARGO. I Danmark holder kooperativet Hawila på med å restaurere et norsk seilskip, bygget i Risør i 1935, for å sette henne i frakt når hun er klar. Det er kommet meglere som Shipped By Sail og New Dawn Traders, og seilfraktindustrien har fått sin egen interesseorganisasjon, The International Windship Association.
Men hvilken sjanse har noen få seilskip i den gigantiske internasjonale skipsfartindustrien? Hvem benytter seg av seilfrakt, og kan utslippsfri skipsfart få større ringvirkninger i transportsektoren?
I denne episoden besøker vi sjokoladefabrikken Chocolate Makers i Amsterdam, for å høre om hvorfor de har valgt å få kakaobønnene til sjokoladen sin fraktet fra Karibien med seilskip.

Vi snakker også med kaptein Jorne Langelaan (bildet), en av pionerene i den nye seilfraktbevegelsen, om hvordan han startet Fairtransport og satte det hele i gang med det nå ikoniske skipet Tres Hombres. Vi får også høre om hans nye selskap, EcoClipper, og planene for å bygge en flåte av nye, moderne seilskip som ikke bare skal seile ved hjelp av vindkraft, men også bruke moderne teknologi til å produsere energi til bruk ombord. På den måten trenger ikke skipene dieselgeneratorer, og blir dermed 100 prosent utslippsfrie. Finansieringen er godt på vei, hvor særlig privatpersoner allerede har investert betydelig.
Helt til slutt i episoden får vi høre litt om hvordan historien om Tres Hombres og sjokoladefabrikken har inspirert tyske syklister til å danne lastesykkelnettverket Schokofahrt.
Toppfoto (Tres Hombres): Pierre Fromentin
Foto av Jorne Langelaan: Reidun Gjengedal